Gabriela Oberbek
„Teatr jest dla mnie spotkaniem aktora z widzem i tym wszystkim, co wydarza się w tej relacji pomiędzy nimi. Kiedyś profesor Jerzy Trela – wielki polski aktor – powiedział nam na zajęciach w szkole teatralnej, że każdy spektakl to dla niego święto, choćby na widowni zasiadł tylko jeden widz, bo może przyjechał na to spotkanie z bardzo daleka i trzeba się nim zaopiekować. Podążam za tą myślą Profesora, bo bycie aktorem na scenie to trochę jak bycie gospodarzem, który wita i zaprasza do świata magii oraz żywych emocji, które dotykają różnych zakamarków człowieka”.
---------------------
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, (rocznik 2009). Ukończyła także studia z zakresu pedagogiki (2022) oraz oligofrenopedagogiki na ostrowieckiej Akademii Nauk Stosowanych im. Józefa Gołuchowskiego (2024), a także zarządzanie kulturą na Polskiej Akademii Nauk (2025).
Swoją drogę zawodową rozpoczynała w Teatrze Dramatycznym w Płocku, rolą Księżniczki Justyny w spektaklu Rozmowy z Piotrem w reżyserii Jana Nowickiego (2011), za którą otrzymała Nagrodę im. Andrzeja Nardellego za najlepszy debiut w teatrach dramatycznych. Występowała również w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi w spektaklu Graj klezmerska kapelo w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego (2010), w Teatrze Rampa w Warszawie w spektaklu W pogoni za bajką w reżyserii Cezarego Domagały z muzyką Piotra Rubika (2011), a później w musicalu W cieniu w reżyserii Teresy Kurpias-Grabowskiej (2013), który był grany na deskach Teatru Rampa oraz Teatru Syrena w Warszawie. W 2013 roku zagrała również u boku Jana Nowickiego w spektaklu rewiowym Powrót Wielkiego Szu na scenie Teatru Sabat Małgorzaty Potockiej (2012).
W latach 2014–2017 była etatową aktorką Teatru Ludowego w Krakowie, gdzie wystąpiła w takich spektaklach jak: Hamlet w reżyserii Krzysztofa Minkowskiego (2014), Ballada o Nowej Hucie w reżyserii Piotra Waligórskiego (2015), Kartoteka w reżyserii Marcina Kalisza (2015), Miarka za miarkę w reżyserii Mikołaja Grabowskiego (2016), czy Tartuffe w reżyserii Tomasza Swobody (2016).
W 2015 roku wystąpiła w musicalu Legalna blondynka w reżyserii Janusza Józefowicza na deskach nowopowstałego Teatru Variete w Krakowie. W międzyczasie zagrała w ponad 40. produkcjach telewizyjnych, w tym w Teatrze Telewizji w Komedii romantycznej w reżyserii Michała Gazdy oraz w serialach: Krew z krwi w reżyserii Xawerego Żuławskiego, Misja Afganistan w reżyserii Macieja Dejczera, Czas Honoru w reżyserii Michała Rosy, czy Przyjaciółki w reżyserii Grzegorza Kuczeriszki. Największą popularność przyniosła jej rola Komisarz Latoszek w serialu Sprawiedliwi. Wydział kryminalny.
Od 2015 roku zrealizowała liczne nagrania poezji polskiej, w tym Projekt Baczyński oraz dzieła Cypriana Kamila Norwida, wraz z Dorotą Segdą, Janem Nowickim, Jerzym Trelą, Juliuszem Chrząstowskim i Bolesławem Brzozowskim. W 2017 roku zagrała Pannę Młodą w widowisku plenerowym i koncercie organizowanym z okazji Narodowego Czytania Wesela przez Stary Teatr w Krakowie.
Od 2018 roku koncertuje z orkiestrą symfoniczną w filharmoniach w Polsce. A od 8 lat kieruje krakowskim oddziałem ogólnopolskiego projektu Szkoła Teatralna dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. W 2022 roku założyła Teatr Drużyna, złożony z aktorów OzN, który został uhonorowany licznymi wyróżnieniami. W 2024 roku objęła stanowisko Prezesa Fundacji Otwórz się.
Z Teatrem Groteska związana od 2018 roku.
Aktualnie w obsadzie spektakli:
· Pchła Szachrajka, reż. Anna Seniuk (2019);
· Dzikie łabędzie, reż. Jerzy Bielunas (2020);
· Detektyw Pozytywka w reżyserii Katarzyny Deszcz (2022);
· Dziwny przypadek psa nocną porą, reż. Agata Biziuk (2024);
· Gdzie gubią się zdania w reżyserii Karoliny Przystupy (2024).